Wanneer is een ziekte officieel erkend?

Is CVS een officieel erkende ziekte of aandoening? En aan de hand waarvan wordt dat bepaald? Classificatie van WHO?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ja, de Wereldgezondheidsorganisatie (afgekort WHO) heeft in 1992 ME/CVS als ziekte erkend. Ook is het door de Tweede Kamer erkend. Toch accepteren niet alle artsen de diagnose ME/CVS, omdat er (nog) geen laboratoriumonderzoek is waarmee de ziekte kan worden aangetoond. Keuringsartsen zijn vaak niet geïnteresseerd in een medische diagnose. ME/CVS is erkend als medisch arbeidsongeschiktheidscriterium en dit is door de Tweede Kamer in 1999 vastgelegd in de wet door een Algemene Maatregel van Bestuur.

Het is in de Tweede kamer erkend door een voorstel van de gezondheidsraad, zij hebben de taak mi­nis­ters en par­le­ment te ad­vi­se­ren over vraag­stuk­ken op het gebied van de volks­ge­zond­heid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet in het Nederlands, maar wel antwoord op je vraag:
"CFS is classified (coded) in WHO's (1992) ICD-10 (International Classification of Diseases) as G93.3, a subcategory under diseases of the brain, (i.e. a neurological disease). On the classification issue following a WHO note 23 Jan 2004, who.classification.us04.txt. The WHO website on this issue, who.guide.online.link04.txt."